Har fått beskjed av skolen til min eldste… nå 19 år, at hun kanskje har ADD. Dvs. ad/hd minus det hyperaktive.
Var til samtale med pp-tjenesten hos en fabelaktig flott dame, som har testet ut datteren min og kommet fram til at hun har mange tegn på add.
Det hele begynte med at de skulle teste henne for matte-dysleksi (husker ikke hva det kalles) og hun har nok 99 % sikkert det, og det skal søkes om mulighet til å kunne gå opp til fagprøven selv om hun stryker i matte.
Hovedtrekk ved MBD
- Aktivitetsavvik
- Dårlig konsentrasjonsevne
- Motoriske koordineringsvansker
- Vansker med sanseoppfatning
- Språk/talevansker
I dag benyttes betegnelsen AD/HD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) i langt større grad enn MBD.
Hovedtrekk ved AD/HD
- Oppmerksomhetssvikt
- Hyperaktivitet
- Impulsivitet
Ca. 35% av de som har AD/HD har lærevansker. Minst like mange har atferdsvansker.
Forekomst :
Alvorlig grad: 1 – 2%
Lettere grad: 2 – 6%
Symptomene oppstår som regel før fylte 7 år og vedvarer i større eller mindre grad livet ut.
Det er svært viktig for MBD-AD/HD -barnets utvikling at tiltak settes inn tidlig. Utnyttelsen av eksisterende tiltak innen barnehage/skole- og fritidssektoren har forebyggende karakter, og vil være avgjørende for hvordan MBD-AD/HD -barnet vil klare seg gjennom ungdomsårene og som voksen. Jenta vår er som sagt 19 år….
Har hatt kamp mot skole når hun var yngre… de ville ikke engang sende henne til pptjenesten for utredning, jeg måtte gå gjennom fastlege og bup selv… Og hun fikk gudskjelov hjelp den gangen…. altfor sent da også… men tross alt så ble datteren min trodd, og det gjorde mye med psyken hennes
Vi flyttet og ting ble lagt til rette uten videre utredning her hvor vi bor, så vi følte ikke at vi trengte noen diagnose…. ting gikk greit… for en stund.
Nå på videregående, kun første året, for hun har hatt pause fra skolen… nå får hun kanskje en diagnose. Vi er jo ikke sikker ennå da, men egentlig tror jeg at hun på en måte håper at hun har det….. det vil for henne forklare hvorfor hun er annerledes enn alle andre, hvorfor hun ikke er A4.
Av og til trenger man en unnskyldning…. eller en forklaring. Har en annen teori om at det også kan være mangel på sosialisering med jevngamle….. derfor uvitende om hvordan oppføre seg, hvordan holde noen ting inni seg og ikke plumpe ut med alt. Det skal uansett bli greit å få svar…. for deretter kanskje sitte igjen med 100 nye spørsmål.
Det viktigste er tross alt at hun skal få ett godt liv, kjenne lykken…. gleden av å være til
perzmo


37 kommentarer In " ADD…..eller AD/HD…. uten H? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 23rd 2007 at 12:36 am
Hei du!
Svært mange med ADD har ingen faglig lærevansker. Ofte tvert imot og derfor vanskelig å avdekke og diagnostisere.
Bare et lite men…svært mange barn har adferd som kan ligne ADD. Først foretaes en test, men den gir ikke grunnlag for å sette diagnose. Det må mer utredning til.
Men det visste du kanskje…
Uansett så håper jeg det beste for dere begge;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 12:59 am
Så godt at de finner ut av det, og at hun får den skolehjelpen som hun sikkert trenger.
Da går nok veien gjennom skolesystemet mye bedre!
Så må du ha en god sommer mens jeg driver og ferierer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:02 am
Jepp, hun skal sendes videre. Vi får se hva de sier. Det kan være at problemene kommer fra barneskolen…. år med utestengelse…. At det ikke er ADD i det hele tatt.
Det fine er at hun hvertfall blir sett… og at hun føler ting greit
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:04 am
Hun har ikke mye igjen av skolesystemet, men håper jo at hun kommer seg gjennom det hun skal uten altfor mye problemer hehehe.
Lærere har utrolig mye å si, det er hvertfall sikkert.
Ønsker deg også en kjempefin sommer… skal ikke feriere før juli/august jeg *sukk*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:06 am
Jeg vet at AH/HD skal ha vært ganske merkbart før skolealder, blant annet. Det er ikke noe som oppstår, men som er medfødt. Ofte kan det jo være situasjonsbetinget også. Eller at det er noe helt annet enn AD/HD eller ADD, uten at det er noe skumlere av den grunn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:07 am
Jeg har en som blir utreda for akkurat det samme. Jeg håper uansett at han får det bedre enn nå. Kjente meg veldig igjen i din beskrivelse. jeg har trodd et var utestengelse og dermed manglende sosial kompetanse grunna det. Men uansett godt å få et klart svar.
Viktig å bli tatt på alvor uansett årsak;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:11 am
Blir nok veldig godt å finne ut av hva det er. Er mange jenter som “lider” av ADD uten at man noen ganger finner ut av det.

En diagnose vil nok hjelpe henne langt på vei til et bedre liv
Ønsker dere lykke til og ha en god helg
klemmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:16 am
Tusen takk for et opplysende innlegg! Jeg ser deler av fortiden i et annet lys nå….. Håper dere finner ut av det, og at det går bra for datteren din etter hvert. Lykke til
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:19 am
Hun har aldri egentlig vært helt som andre. Behov for mye søvn, mer alvorlig enn andre barn, ekstremt opptatt av det som fenger henne. Så hun har en del greier her….
Men, hun har aldri vært hyper…. og man har jo alltid trodd at ad/hd er det samme som hyperaktiv…. derfor aldri utredet videre.
Men, som sagt…. kan være heeeelt andre ting
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:20 am
Hei !Ta ikke en diagnose for en diagnose.Du som mamma kjenner barnet ditt best.Hadde jeg dengangen jeg var for å teste mitt barn hørt på han skole psykologen så hadde jeg ødelagt mitt barn.Jeg tok hun med meg ut av kontoret og føre jeg gjorde det fortalte jeg han som sannt var at han ikke kunne kjenne henne og gi en diagnose i løpet av 1time .Jeg har 1sa jeg til ham og ikke 2.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:22 am
Det er fort gjort å bare gi en diagnose…. også ferdig med den saken. Og det blir litt for lettvint. Aha…. ad/hd… diagnose + evt. medisin…. ehhh ikke helt der nei.
Men, det må jo absolutt vurderes. Kom på en annen ting som kan være kjennetegn også… sinne, ekstremt sint kan hun bli… det har aldri nyttet hva man har sagt. Nesten bare vært best å holde…. Det popper opp ting/minner i hodet.
Det å bli tatt på alvor er utrolig viktig… uansett årsak ja… Utrolig hvilken endring det var på henne den gangen hvor hun ble tatt alvorlig
Damene på BUP var helt fantastiske
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:24 am
Ja, det har jeg lest også…. at man ikke alltid oppdager det hos jenter…
Tusen takk for lykkeønskninene og håper du og din kjære har en deilig helg
klemmergodttilbake
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:28 am
Aller først, vil jeg bare si at jeg ønsker dere alt godt framover.
MEN:
Kan man ikke gå til en skikkelig, utdannet psykolog eller psykiater da? Jeg har inntrykk av at de der sosionomene og “helsesøstrene” sier at “alle” har ADD og AD/HD for tiden. Det blir samlebåndsdiagnose og jeg har egentlig ikke noen særlig tro på kompetansen deres. Hvis det er noe, så synes jeg man skal ta seg til til å oppsøke mer proffe folk.
Jeg klager over trege og iskalde diagnose-maskiner av noen psykologer selv… Men de er veldig grundige og seriøse… Det skal de ha.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:28 am
Åhhh jeg glemte å skrive hvor jeg hentet det fra da… http://www.adhd-foren...
Av og til ser man ting i et annerledes lys når man klarer å feste noen løse tråder.
Ting ordner seg nok, takker for lykkeønskningene
Samme til deg også forresten… på reisen.
;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:32 am
Hei!
Tar absolutt ikke en diagnose for diagnose… det er så mange forskjellige individer… og diagnoser, og grader på diagnoser osv osv.. Og kanskje ingen diagnose i det hele tatt?
Men, du har rett…. vi kjenner barna våre best. Når hun begynte på skolen var jeg ung og dum… trodde først at skolen visste best…. der tok jeg feil.
Så alle foreldre der ute…. Husk som Pdyqf sier…. Følg hjertet….. DERE kjenner ungene deres best
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:36 am
Joda, hun blir henvist videre til ADHD-teamet (hvis det var det de het) Så hun vil bli grundig undersøkt… så fort rapporten fra damen på pptjenesten er ferdig så skal fastlegen få den, for deretter å henvise datteren min til psykolog…..
Og har hun ikke add…. så har hun uansett godt av psykolog… det hender hun sliter noe med depresjoner…. så om hun kan prate med noen andre enn meg så hadde det vært fint for…. av og til tror jeg hun ikke vil bekymre meg.
Tusen takk for engasjement
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 1:43 am
Urk… Jeg merker at jeg ikke har så godt av å tenke på alle mulige diagnoser. Jeg får noen anfall noen ganger, der jeg blir utrolig opphengt i akkurat det, så det må jeg bare kutte ut…
Jeg blir engasjert her, fordi det gjelder både at sønnen min har fått en ADD-diagnose som jeg ikke synes er riktig, at jeg selv driver med noen utredninger for min egen del, at moren til sønnen min påstår hun har ADD uten å ha fått det undersøkt egentlig, osv. osv.
Men det har jo ikke noe med dere å gjøre, så jeg håper at dere finner ut av det og det ordner seg sikkert. Det virker som du har et bra syn på dette og det du nevnte om ADHD-teamet synes jeg hørtes bra ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 2:01 am
Hehehe skjønner deg godt. Man har lett for å engasjere seg ekstra hvis man kan gjenkjenne situasjonen.
Husk at det kan være arvelig…. men, du får bare forlange å få han skikkelig utredet…. uansett hva mor sier. Det er jo ditt barn også.
Håper det ordner seg for dere også… ikke lett å kjempe kamp alene, og ikke glem at du også har rettigheter som far.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 2:03 am
Det er så fort gjort å bare si at åhhh han/hun har ad/hd…. så aktiv som han/hun har…. eller fordi noen er ukonsentrerte… Det er jo ikke alltid sånn, man kan faktisk bare ha noen hmmm “dårligere” dager (jeg er nemlig mester på ukonsentrert hehehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 2:05 am
Det er forresten veldig bra å ta det seriøst fra deres side i ung alder. Det er garantert bra å ta tak i depresjoner og lignende, og ikke gå 10-20 år til med slike plager uten å gjøre noe med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 2:10 am
Det er jeg enig i… da får jo depresjonene satt mere rot. Og gamle store røtter er vanskeligere å fjerne enn unge, nye, små….
Er man tålmodig… da kan man dog klare å røske opp noen gamle røtter også….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 2:39 am
Kommentar til Oleptter.
Alle diagnoser skal stilles av spesialisthelsetjenesten. En sosionom eller helsesøster kan ikke stille noen diagnose.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 7:57 am
Hei!jeg hører for tiden kritikerne som hevder foreldre lytter for mye til spesialistene.Je gfikk min diagnose i vinter.(ADHDJeg er nå 30.Ble medisinert med antidepresssiv og diverse beroligende medikamenter som aldri fungerte.I min barndom hadde ihvertfall ikke jenter adhd!Selv om det for meg er godt å endelig få en diagnose,føler jeg at jeg har mistet veldig mye.Jeg har ikke fullført utdannelse og har vel i grunnen etterlatt meg mange halvgjorte prosjekt underveis.For den som sliter,er det godt å få en diagnose.En føler seg ikke så annerledes og håpløs.Jeg håper det ordner seg for dere.Lykke til!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 9:58 am
Heisann, jeg har ikke ADHD/ADD diagnose, men en annen diagnose som beskrives på akkurat samme måte og egnetlig ikke betyr noen ting. Mine utfordringer blir satt i sammenheng med en hodeskade jeg fikk som liten, mine foreldre sier likevel nå at når de vet hva de skal se etter var jeg alltid slik, bare værre etter ulykken. At jenten din er 19 år før hun får diagnose kan være svært positivt, de av oss som flyr under radaren så lenge gjør det ofte pga. høy inteligens noe som gjør livet litt lettere når en har slike vansker. Det værste med det er de årene der en egentlig bare tror en er lat og irriterende fordi en aldri får gjort noe og har vansker sosialt. Bare det å vite at jeg hadde en grun for måten jeg var på, hjalp meg mye og motivasjonen for å få meg et livsgrunnlag og en utdannelse ble tent igjen. Nå er jeg ferdig og i jobb, lykkelig og alt som hører med:-) Innimellom kommer tvilen tilbake og jeg føler at jeg har lurt noen når jeg har oppnådd det jeg har. Innerst inne vet jeg at det ikke stemmer, og livet med ADD/ADHD symptomer (ha ikke somlet meg til ny utredning, i min verden er det alltid noe som distraherer) er levelig, ja til og med bra:-) Lykke til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 6:23 pm
Godt å høre at det føles greit å få en diagnose… Jeg husker også at jenter aldri hadde ad/hd når jeg vokste opp…. ser ut til at de faktisk har det allikevel gitt hehehe.
Men, du… det er ikke for sent å få en utdannelse. Jeg har tenkt på å kanskje få tatt litt mer jeg også, og jeg er 41
Tusen takk for lykkeønskningene og takk for svaret
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2007 at 6:27 pm
Takk for svaret ditt! Lat ja… hun kaller seg selv lat, men kanskje hun egentlig ikke er SÅ lat… hvertfall ikke med vilje
Og jeg har tro på at en diagnose kan hjelpe psykisk… som det gjorde for deg, hun virket nesten lettet når det var snakk om det her… vel først følte hun motsatt, hun følte seg dum og mislykket. Så fikk vi snakket litt sammen og da ser hun at hun ikke er dum fordet… bare bittelitt annerledes… og da så hun egentlig mye gladere ut enn på lenge…
Så fint at du har fått tatt deg utdanning og har fått deg jobb. Mange med diagnosen havner ofte litt skeivt ut… kunne fort ha skjedd her også…. men det har gudskjelov gått ganske bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 8:08 am
hmm.
Vet ikke hva jeg skal si, vennen min.
Har da ikke inntrykk av at det er noe galt med henne, jeg. Hun er ei herlig jente med en personlighet.
Se på mine da, skulle mine to små ha ad/hd for de r jo høyt og lavt med et fryktelig temperement til tider. De sier at det er ikke antydning hos de to.
Men, men ..
Jeg ser henne jo ikke så ofte da, så du vet best.
Ønsker dere lykke til hvertfall og håper på det beste for henne.
Hils henne og si jeg er glad i henne sånn som hun er. For det er sånn jeg kjenner henne.
Sommerklemmer fra meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 9:11 pm
Skjønner henne godt.
Det er greit å få en diagnose som kan forklare hvorfor ting er som de er…
Håper det går greitt videre med utredningen.
FemKlem til dere begge
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 10:38 pm
Hmmm… Med dagens oppfølging er ikke adhd noe stort problem, men det som er synd, er at de fleste elever får diagnosen temmelig sent i livet….Dvs etter avsluttet grunnskole….. Og da er det vanskelig å ta igjen den tapte lærdommen.
Men det er godt å få en diagnose… Da vet man ihvertfall hvor det har strittet imot, og hvorfor barnet ditt er som det er…. i mange tilfeller….;) Mange foreldre av adhd barn sliter med dårlig samvittighet fordi de tror de ikke har oppdratt barnet sitt godt nok…Mens problemet ligger på ett helt annet plan.
Synes det er en skam av den norske skole at de kan ignorere en mors bønn om utredning. Det er skolens plikt å gi elevene best mulig oppfølging og tilrettelegging for den enkelte.
Må tilføye at i dagens skole så har de blitt flinkere til å ta tak i elever som ramler litt utenfor, og prøver å finne årsaken, og ikke bare fjerne problemet, dvs sette eleven i spesialklasse og lignende.
Ønsker dere lykke til og håper på det beste både for deg og datteren din, Perzie…..
Klemmergoe Yetien…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:55 am
Hehehe ikke noe galt med henne. Nei, hun er som du sier ei jente med personlighet….. ikke A4
Men, man kan ikke sammenligne henne med hyperaktive adhd…. for hun er det motsatte… kan sove veldig mye. Dine unger er bare sunne aktive herlige unger
Jeg skal hilse henne vettu.
solskinnsklemmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 9:02 am
Det går helt sikkert greit
Hun på pptjenesten ble sykemeldt da hehehe. Gudskjelov ikke noe alvorlig… så det kommer vel til å gå sin gang
perz/joyklem hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 9:15 am
Ja, det er syndt at det er så sent… hun har gått glipp av såååå mye. Hun har sliti på skolen, vi brukte å sitte lenge med skolearbeid for å rekke alt, og ingenting ble husket hehehe.
Det var forferdelig å møte veggen når jeg ba om utredning den gangen…. Å prestere å si at hvis hun skulle få T-timer så ville det kanskje bety at en hel klasse ikke fikk skolekjøkken…. gudskjelov hadde jeg blitt litt tøffere da, og sa at “Det driter jeg i, nå gjelder det mitt barn”….
Det står i skoleloven at alle barn har rett til individuell opplæring, tilpasset best mulig etthvert barns behov…. Klart at det er umulig… men litt kan man klare, de gjorde det her vi flyttet.
Blir frustrert av å tenke på tiden som har gått og kampen vi hadde der vi bodde før, frustrert over at jeg ikke orket å gjøre noe mer når vi flyttet hit…. men… det kan man jo ikke gjøre noe med for å endre…man kan bare ta det fra her og nå
klemmergodttilbake
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 11:57 pm
du er så fin vennen…. å ha ADD betyr bare at man skal gi dem mer mulighet til å utvikle det de allerede er gode på… drit i resten…
min en god på musikk.. men har ADHD og jeg har klart å gitt ham musikkstudio.. og det var det han var god på….
vi må velge våre kamper sant vennen?
jeg har valgt…. og det er en del som ikke betyr noe og en del som betyr veldiiiiig mye … og de tar jeg.. gi henne næring på det hun er god på.. og hun blir bedre.. og drit i resten..
du skjønner hva jeg mener vennen min??
varmeste klemmer til og på deg min vakre venn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2007 at 11:53 am
Skjønner godt hva du mener
Har alltid ment man skal støtte de og fortelle at de kan klare alt de vil, bare de ikke gir opp. Hun har lett etter sin greie…. hun har gått til sangpedagog…. fordi hun elsket å synge, og synger helt greit. Hun har nå funnet ut at hun vil gå barne og ungdom (v.g. skole) fordi hun er kjempeflink med barn… Tror alt blir helt greit…. til slutt
Takker for input her. Du har vært kjempeflink med sønnen din! Du har hele tiden ville gjøre det som er best for han, selv om det kan ha gått utover det du selv ønsket.
solskinnsklemmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 23rd 2007 at 1:36 am
Interessant å lese innlegget og kommentarene. Lærte mye nytt:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2007 at 12:03 am
Så fint
Alltid kjekt å lære noe nytt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2009 at 6:23 pm
Det heter dyskalkuli. Det viktigste er ikke å få en diagnose, en er jo den samme uansett. MEN det kan hjelpe fordi da kan en få tilrettelgging og forsåtelse. Har en hjemme selv med adhd uten hyperaktiviteten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende